LAHR september 13-14-15   2002   update:23-02-03         ENGLISH TRANSLATION 


Felix Wankel 100 jaar geleden geboren!

In het gezelschap van Ro 80 rijders Rob den Hartog en Wilco Boer is de webmaster een weekend naar Lahr in het Zwarte woud geweest. Honderd jaar geleden is hier Felix wankel geboren. Blijkbaar reden genoeg om een groot feest te organiseren.  Iedereen met belangstelling voor de Wankelmotor werd uitgenodigd om indien mogelijk met zijn auto of motorfiets in Lahr te verschijnen. Op het zogenaamde Schlachthofgelande iets buiten het centrum was de bijeenkomst gepland. De webmaster en zijn metgezellen waren vrijdagavond laat in een naburig plaatsje neergestreken. Op het programma voor de zaterdag stond ondermeer een rondrit. En al redelijk vroeg reden we -vergezeld door werkelijk prachtig weer- de buitenwijken van Lahr binnen. Vreemd was het wel dat er onderweg en in Lahr zelf geen enkele Wankelexponent te zien was. Was dit het wel het goede weekend? Een heel klein richtingbordje (a4 papiertje) bij een supermarkt gaf ons weer enige hoop. Via de enorme parkeerplaats van die zelfde supermarkt kwamen we bij een complex waar wel iets te doen leek. Echter nog steeds geen enkele Mazda of Ro 80 te zien, weer twijfels dus. Maar eens de boel verkennen en kijken wat er aan de hand is.

Er kwam op dat moment  een auto met een reseda-groene Ro (foto links boven)  op een autotransporter de straat binnen rijden.  Vreemd eigenlijk, want die Ro was niet bepaald in een goede conditie. Als dit het niveau wordt.. Op het terrein stond wel eenzaam tussen gebouwen in een Mercedes C111 (4 foto's), dat was tenminste iets. De man die u op de achtergrond bij de foto's van deze wagen ziet vegen was niet van plan ook maar even uit beeld te stappen, het leek wel of hij zich absoluut niet bewust was van wat er voor zijn neus stond.

Drie maal 871

Ons probleem -waar zitten ze?-werd weldra opgelost. In de verte ---)%%(--- en aan het einde van de straat klonk een dof gedreun, en bekend geluid ook nog. Een lange stoet Wankel-aangedreven wagens reed vrolijk rokend door de hoofdstraat van Lahr. Wij er direct achteraan natuurlijk. Eerst wat foto's langs de kant gemaakt (boven). Helaas hadden we zelf geen Ro 80 meegenomen, achter aansluiten dus. En met geen idee van wat er precies ging gebeuren werd de achtervolging ingezet --Die Politzei war auch zu Uns sehr behilflich..-- We waren de laatste van een lange rij, rijdend in een Toyota Avensis. Nu schijnt Toyota wel ooit een auto met wankelmotor te hebben gehad...dit was toch echt een heuse turbodiesel. Op de foto's ziet u dat we pogingen deden om de rijdende file niet uit het oog te verliezen, hetgeen natuurlijk wel degelijk gebeurde. Slechts een klein stoplichtje was voldoende. Zonder routekaart zou het moeilijk worden. Gelukkig waren er nog meer uitvallers. Achter drie -871- Ro 80's konden we onze weg naar Lahr vervolgen. 871 slaat op de motor die erin zit. Volgens de eigenaar van een van de drie zouden er slechts 12 van dergelijke wagens zijn. En hooguit 20 motoren in totaal. Het was de geplande opvolger voor onze Ro 80 motor.     

   

 

         

871injectie

De Webmaster had echter enorme hoofdpijn gekregen van al die vieze uitlaatgassen. Het is zoals u weet geen pretje om achter een Ro te rijden, laat staan achter 3 stuks. Aspirientjes hielpen de Ro's weer leuk te vinden. Gelukkig kwam ook Lahr naar 60 km weer in zicht en konden we in een smal straatje de inmiddels gestopte wankeloptocht eens goed bekijken. De omwonenden waren er bepaald niet blij mee, ze konden met hun auto's de huizen niet bereiken of verlaten...

Op de foto's ziet u naast Ro's -waar de belangstelling natuurlijk naar uitging- ook diverse Mazda's. De Webmaster heeft een zwakje voor het laatste type RX 7. Het inmiddels goed bevolkte terrein werd was een gezellige markt geworden van eettenten, auto's en stands met Wankelspullen. En die eerste eenzame reseda-groene Ro 80 van de vroege ochtend bleek de hoofdprijs te zijn van de een of andere verloting, vandaar dat ie op een tandemasser stond. We hebben flink rondgeneusd en hier en daar wat aardige boekjes gekocht. Opvallend was dat er veel oranje, gele en rode ro 80's waren, dat combineerde buitengewoon goed met de graffiti op de muren (boven en onder).

Even werd er nog getwijfeld over de aankoop van een Graupner vliegtuigmotor, een opengewerkt model staat -links-  en ook nog bij de foto's. Besloten werd  om het centrum van de stad maar eens te gaan verkennen.  Lahr was zich aan het voorbereiden op een avondspektakel op de markt. Biertje gedronken en hapje gegeten en weer terug gelopen naar het Wankelterrein, het Schlachthofgelande. Een slachthuis was het niet, integendeel er waren vele fraaie Ro's en massa's Mazda's te zien.

   

Serge Menichetti

Enkele oude bekenden de handen geschud (met wankelbeweging), meestal gevolgd door de bekende "motor-kap-praat". Met de Fransman Serge Menichetti had de webmaster via E-mail al een afspraak gemaakt (foto boven). Aanvankelijk gepland voor het stadhuis, waar er twee van bleken te bestaan. Maar door toeval troffen wij elkaar al eerder op het terrein.  Menichetti is een actief lid van de Franse club en rijdt rally's met de Ro. Er werd afgesproken dat hij voor vertalingen in het Frans gaat zorgen op de site. Zijn vriend (de man in het tijdschrift uit Duinkerken) had een Citroen M35 mee naar Lahr genomen. Ook kreeg de webmaster enkele Franse bladen met recente Wankelverhalen overhandigd. De verwerking daarvan zal binnenkort op deze site te zien zijn. De webmaster kreeg ook die 871 Ro's nog eens goed voor de lens. 

Van Jacques van Kempen (België) ; Mazda specialist (met een rode cabrio) kregen we te horen dat het laatste type RX 7 vaak te heet wordt, met de bijbehorende problemen. Nog ff wachten daarmee dus. Ook 'onze' stoominjectie in de Ro 80 werd driftig besproken. Dat zou ook voor de Mazda's wel eens interessant kunnen zijn. We gaan een vermogens testbank opzoeken. De rode motor is van een uit Amerika afkomstige RX 7 cabrio. Prachtig gebouwd.

Rob en Wilco

Ro-Ice

Drummers en projectie

 
  Aandacht voor cultuur, het valt niet mee.

De avond werd gevuld met het geplande muziekspektakel op het marktplein. 4 drummers -met op de achterwand geprojecteerde- en in elkaar ritmisch overlopende portretten. Misschien was dit voor het Wankelpubliek allemaal wel iets te kunstzinnig. Daarna trad een bandje op met jaren 60-70 repertoire. Dat viel beter in de smaak.  Later op de avond schijnt er nog een vuurwerkje te zijn geweest, alsof er niet genoeg gerookt was die dag in lahr. De zondagmorgen was er voor de vertrekkenden nog een gemeenschappelijk ontbijt. De webmaster en zijn kompanen waren toen al naar Molsheim vertokken om de presentatie van de nieuwe Bugatti (kost 1 miljoen euro) bij te wonen. Hetgeen mislukte. Wij zagen er niet kakkerig genoeg uit en ook de invitatie ontbrak. Jammer -omdat we al een mooi stuk op het Bugatti kasteel terrein- gevorderd waren. Zelfs Wilco Boer moest terug achter de hekken.

Er was er een Bugatti rijder die met een autotransporter was gekomen, om vervolgens op een achteraf-parkeerplaats zijn open Bugatti van de kar te rijden, allemaal doeken rond zijn gezicht binden compleet met lederen muts op -zoals je ook vaak ziet op oude race foto's-  om vervolgens doodleuk het terrein op te rijden als of ie uit Berlijn afkomstig was... Raar volk -Bugatti rijders.  Bij  een Renault dealer hebben we de nieuwe Megane gezien, een leuk pittig ding om te zien met een gedurfd design.

In Mulhouse hebben we ook nog het beroemde nationale automuseum van de gebroeders Schlumpf  bezocht, was wel ff honderd km zuidelijk scheuren. Het viel eigenlijk wel wat tegen omdat er in dit museum relatief weinig jaren '60 te zien is. Daarentegen ook hier heeeeeel veel Bugatti's gezien. Zondag was een echte Bugatti dag dus. De Ro 80 is eigenlijk veel zeldzamer als een Bugatti. Dat wisten we eigenlijk al lang. Nu de prijzen nog even gelijk trekken. Met 200 km per uur zijn we zachtjes naar huis gereden. Op de middelste foto boven kunt u zien hoe Rob den Hartog van een rij wachtenden korte metten maakt.

Jan Hullegie- Rob den Hartog- Wilco Boer

NOG MEER LAHR FOTO'S OP: http://www.rx-7-power.de/Lahr_Wankeltage/hauptteil_lahr_wankeltage.html