ROESTCONTROLE                                         RUST- places to look for corrosion-

flashdemo
 ROEST KOMT IN DE BESTE FAMILIES VOOR                                              update: 07-04-07

GOED KIJKEN

Denk niet dat een Ro 80 niet kan roesten, de tijdloze vormgeving is hiervoor geen enkele garantie. De meeste Ro's zijn net zo gevoelig voor roest als bij veel tijdgenoten. De constructie van de carrosserie is echter zeer stevig en de torsiestijfheid is groot. Bij alle bouwjaren nauwkeurige controle carrosserie zeer wenselijk. Op dit moment moet je echter iedere auto op zich goed bekijken. Je moet weten of roest wel echt een probleem is: misschien kun je zelf  lassen of heb je er iemand voor.  Zo niet: dan beter een redelijke koets kopen en eventueel een mindere techniek voor lief nemen.

Men zegt dat in 1974 en 1975 minder goed kwalitatief koperhoudend recyclingplaatwerk gebruikt is. De webmaster is van mening dat het nu allemaal niet zoveel meer uitmaakt. Wel is het zo dat met name de metallic lakken erg dun werden aangebracht in de latere bouwjaren. Daardoor weet u vrijwel zeker dat er iets aan de hand moet zijn met deze wagens. Een motor kun je er in enkele dagen inzetten, een auto 'dicht' lassen duurt v-e-e-e-e-l langer en dat  is ook nog eens specialistenwerk. Het is wel zo -dat uiteindelijk- alles te maken is. Nieuw plaatwerk is zeldzaam maar gebruikte delen zijn volop te krijgen.

Foto boven: zo kan het ook, 10 jaar buiten in de tuin en weg is het fortuin. 20 jaar in het gras en weg is de aanwas...mooi hè eigenlijk...stom dat we zo'n moeite doen om Ro's te bewaren..


NEW!

Als je dan toch voor roest gaat koop dan een zeldzame 67er zoals in april 2007 op ebay te koop (was).

 Sometimes you can find a real bargain at eBay......not sold for 100 dollar..

Vehicle Description
1971 NSU RO 80
RUSTY FOR PARTS LOW MILES HAS NOT BEN ON THE ROAD FOR 20 PLUS YEARS.THE DRIVETRAIN IS COMPLETE THE BODY IS REALLY BAD BUT THE GLASS IS GOOD THERE ARE NOT MANY OF THESE IN THE US.ALL TIRES ARE FLAT SO IT WILL NEED TO BE TOWED.THIS CAR IS LOCATED IN SELBYVILLE DELAWARE NEAR OCEAN CITY MD (NOT WOODBRIDGE VA!!!) CLEAN TITLE!! GOOD LUCK THANKS FOR LOOKING .......


wielrand2.jpg (21266 bytes)wielranda.jpg (28538 bytes)wielrandvolq.jpg (36932 bytes)  
 Wielranden: goed inspecteren, rotting als gevolg van dubbel    plaatwerk. Waar roest door het vochtige milieu snel een kans krijgt. Vaak van binnenuit gestart!

Voor- en achterschermen rond 'wielranden' (foto linksboven, blauwe>scherp=origineel, foto's boven bruine>boven rond gemetseld en blaasvorming onder de plamuur). Wielranden zijn lastig na te maken, nieuw plaatwerk is er vrijwel niet meer. Onder de voorschermen valt het wel mee met de roestvorming ondanks de matige fabrieksbescherming. (foto boven links)

zaagbovenscherm.JPG (24641 bytes)   zaagonderscherm.JPG (29981 bytes) schermbinnengroot.JPG (36578 bytes) 1scermbinnenonder.JPG (30964 bytes)  2  ondervoorschermkoets.JPG (31872 bytes) 3
Hier een paar foto's hoe men de koperen lasnaden moet doorzagen vooraleer men de voorspatborden kan afnemen. Voor de foto heb ik een grote zaag genomen, betere duidelijkheid, het moet wel met een miniatuurzaagje gedaan worden. 1,2 Hier is duidelijk te zien waar er roest zit, op de plaats waar het rubber van het binnenspatbord tegen het buitenspatbord komt. Het onderste gedeelte van het buitenspatbord, gezien aan de binnenzijde waar het aan het chassis is bevestigd. Hier moet je de twee roestvrije moeren M 8 tussen monteren. Doordat het volledig tegen de carrosserie is geschroefd blijft al het vuil en slijk daar zitten met gevolg goed wat roest.

3 Hier zie de roest op het binnenspatbord na afname van het buitenspatbord, roest die je anders niet ziet en er toch is. Doe je er niets aan dan komt de roest na een tijd erdoor.

Lees ook het artikel hierover  bij TIPS                                                                door Georges Stoelen

 

voorschermonderlinks.JPG (112831 bytes)astijlonder2.jpg (25793 bytes) A-stijl altijd wat, meestal dichtgesmeerd. Klik om te vergroten.

Afwatering voor schuifdak en luchtinlaat in paravan (onderzijde voorscherm voor A-stijl ) vaak dichtgeplakt met antiroest / antidreun-materiaal. Deze kunnen bij een restauratie door een kleine aanpassing of verplaatsing makkelijk verbeterd worden. Geurt van Burken heeft reparatie delen. De kriksteunen moeten vaak op nieuw plaatwerk gelast worden.

VOORSCHERM

Achter de sierlijsten

keienlinkshoek.jpg (30446 bytes)   keienvangonder.jpg (29753 bytes)

Frontpaneel (keienvanger) vooral langs randen rond de motorruimte bekijken. Tevens langs ronde gedeelte, tussen mistlampen en wielkuipen. Op bovenkant keienvanger gelaste radiatorsteunbalk verdient extra aandacht. Altijd problemen, er is geen auto te vinden die origineel geen rotte keienvanger heeft (donkere gedeelte onder de voorbumper, normaal in wagenkleur).

Holle ruimte onder ventilatierooster in paravan controleren, vooral bij slechte afwatering kan roest ontstaan. Bladvrij houden dus. Eventueel een nieuw 'muggengaas' aanbrengen. Er is zwart roestvrij staal muggengaas te koop dat er erg goed op lijkt.

KEIENVANGER

Bumperhoek Foute plaat erop
schokbrekerkoker.jpg (31218 bytes)LINKS: bovenste ophang-punten veerpoten voor en achter roestgevoelig door dubbele plaatconstructie. Vooral aan de achterzijde in de kofferbak. Om het goed te zien moet je de bekleding even verwijderen. Als het niet  te erg is kun je het beste deze plek direct conserveren. En er voor de rest afblijven.
SCHUIFDAK                                                                             Onder: de fabrieksbehandeling!
SCHUIFDAK Schuifdak (indien aanwezig) belangrijk controlepunt. Roestvorming treedt op langs geleidingsrails en uit zich in roestblazen op dakpaneel. Flink roest op het dak is moeilijk te repareren. Beter een Ro 80 uitkiezen zonder open dak. Eventueel de hemel demonteren om te tectyleren.

DORPELS

Dorpels via onderzijde controleren, vooral bij de wielkasten. Voor onder de A-stijl inspecteren. Let tevens op conditie van aangrenzende vloerplaten en krikpunten. Demontage aluminium dorpellijsten of bekleding geeft goede indruk van conditie. Er is vrijwel geen originele Ro te vinden die hier geen mankementen heeft, wel redelijk te maken.
                      dorpelbinnena.jpg (29748 bytes)dorpelinkijk.JPG (12541 bytes)

Rechts: de chassisbalk van de linkse achterdeur, nadat de sierstrippen weggenomen zijn.

 

 

 
DEUREN!onderkantdeurbinnenvolq.jpg (37492 bytes)

PORTIEREN  en achterruit (boven)
Portieren roesten vooral aan onderzijde bij afwateringskanalen, maar ook langs felsranden en in onderste gedeelte huidplaat (onder stootlijst). Bovenkant portier onder aluminium sierlijst (2e en 3e foto) eveneens roestgevoelig. Deuren moeilijk te vinden en vooral  duur! Strak maken gelaste bovenkanten wel lastig. Klik maar eens voor een vergroting en bekijk de verschillen.

     VLOER
Wagenvloer vrij ongevoelig voor roest. bekijk de ronde dubbele 2 schotels, midden onder de auto, de vloerplaat zelf is altijd rot boven deze schotels.  Controleer wel bolgevormde vloerplaatdeel onder achterbank door zitting en isolatiemateriaal weg te nemen. Vooral bij de nieuwere types i.v.m. de uitlaatpot die de bescherming heeft weggeschroeid.  

Vloer bagageruimte kan roesten door slechte afdichting achterruit, vooral rond binnenschermen en lagere gedeelte onder tank. Kijk ook in de kuip van het reservewiel. Soms is het gat daar zo groot dat er een voetbal door kan. De laatste foto geeft het bovenaanzicht. Boven de achterlichten roesten de naden vaak. Klik om te vergroten.

kofferonder.jpg (31995 bytes) reswielbinnenk.jpg (36324 bytes) reswielbuiten.jpg (29350 bytes) reservewielbakvolq.jpg (49234 bytes)

kokerbalk.jpg (28160 bytes)Voorste langsdragers zijn aandachtspunten. Controleren op roest bij ophanging stabilisatorstang. Ronde gedeelte onder aandrijfassen en deel onder wagenvloer. Bij de latere bouwjaren is hier vrijwel altijd wat aan de hand. Gewoon weer sterk maken. Bovenkantjes (dun plaatwerk) wel eenvoudig te repareren.  Waterafvoer in ronde gedeelte onder nakijken op verstopping (bij modeljaar 1975 afgedicht! Beslist open maken!).


   PLEKKEN! en niet vergeten de uitlaat
             achterruit.jpg (28789 bytes)     akleponderrand.jpg (35976 bytes)              
Achterruit onder Onderkant a-klep De uitlaat is zeer ingewikkeld en daarom ook erg duur.
 neusboven.jpg (25830 bytes) ondervoorbumperhoek.jpg (35355 bytes) voorschboven.jpg (25931 bytes) koplamp.jpg (33686 bytes) deuronder.jpg (28816 bytes)              
Naden voor neus Onder bumper wielrand Voorruit voorscherm Koplamp boven Schanieren  rubberstripje
MEEVALLER

Maar meestal valt het wel mee en zijn grote delen nog puntgaaf als gevolg van de relatief goede fabrieks- bescherming.

En neem een zaklantaarn mee als je ergens gaat kijken. En dat er roest aan een uitlaat kan zitten dat hoef ik u toch niet te vertellen...30 jaar oud zijn ze ondertussen. Er mag dan ook best het een en ander aan mankeren. Het is ook naïef om te veronderstellen dat er nix aan de hand is. Het is juist een uitdaging om de mankementen die er absoluut zijn een oxidatie-en slijtagecorrigerende behandeling te geven. Zo die zin is er uit.

HANDBOEK

In het handboek om de carrosserie weer "In stand zu setzen" -links- kunt u aanwijzingen vinden om de koets te herstellen. Dit boek schijnt zeldzaam te zijn.

Op een sloperij in België staat dit bijzondere exemplaar -foto boven-,

 misschien weet u ook nog wat of heeft u zelf een paar aardige "roest" foto's  liggen. die kunt u dan gewoon ff sturen, zet ik ze er wel bij.

Meestal valt het dus allemaal wel mee, en we sluiten hier dan ook af met dezelfde auto waar we boven aan mee gestart zijn...